برقراری بیمه 500 هزار نفر فعالان صنایع دستی به کجا رسید؟ بیمه صنایع دستی در پیچ و خم بوروکراسی

معاون سازمان میراث فرهنگی : 70 میلیارد تومان ازکسری 700 میلیاردی بیمه گذران صنایع دستی به سازمان میراث مربوط می شود
زهرا داستانی
سال 96 قرار بود سالی با خبرهای خوش باشد، حداقل برای فعالان صنایع دستی. آنهایی که نزدیک به 2 تا 3 سال چشم انتظار بیمه‌‌ و تصویب یک لایحه‌ از مجلس برای حمایت از خود بوده و هستند. اما با وجود قول‌های فراوان مسئولان خرداد ماه امسال بود که تنها کلیات لایحه حمایتی که بیمه هنرمندان نیز بخشی از آن است به تصویب مجلس رسید و امیدها را برای دسترسی فعالان صنایع دستی به بیمه بیشتر کرد. با این حال دیری نپایید که این امیدها نقش برآب شد و لایحه حمایتی و بیمه از خاطر نمایندگان مجلس رفت. از آن زمان تا به امروز نزدیک به 7 ماه می‌گذرد و همچنان خبری از بیمه‌ها فعالان نیست. بیمه‌هایی که با کسری بودجه 700 میلیارد تومانی روبه‌رو است که 70 میلیارد تومان آن به سازمان میراث فرهنگی مربوط می‌شود. سازمانی که کل سهمش از سال 97 تنها 10 میلیارد تومان است.
سه سال بدون بیمه


بیمه، یکی از دغدغه‌های جدی هنرمندان صنایع دستی و کمترین امکانی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند آن را در اختیار هنرمندان این حوزه قرار دهد، بیمه‌ای که از سال ۱۳۹۳ تاکنون قطع شده است. بدهی به بیمه اما مهم‌ترین دلیل برای قطع آن بوده است. بدهی ای که بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی میزان آن را گرچه به صراحت بیان نکرده اما پیش تر در گفت‌وگو با «ابتکار» آن را «چند هزار میلیارد تومان» عنوان کرده و گفته است: «هر سال مبلغی حدود 700 میلیارد تومان کسری بودجه برای بیمه فعالان صنایع دستی وجود دارد.» او همچنین در گفت‌وگو با مهر بیان کرده که «دولت هنوز بدهی سال‌های ۹۲ و ۹۳ را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده و همین مسئله یکی از عواملی است که سبب حذف هنرمندان صنایع‌دستی از فهرست بیمه شده است.» اما آن طور که معاون صنایع دستی گفته است، سازمان تامین اجتماعی بهانه دیگری نیز به غیر از کسری بودجه دارد و آن مربوط به سوءاستفاده‌هایی است که در گذشته نسبت به معرفی اشخاص در پوشش هنرمند صنایع‌دستی برای استفاده از بیمه قالیبافان و هنرمندان این رشته شده و موجب شده تا امروز هنرمندان واقعی از حداقل حق خود محروم بمانند.
هنرمندان ناامید از مجلس
«ضعف قانونی و کسری بودجه» که دو عامل اصلی حذف بیمه فعالان صنایع دستی است، سبب شده تا چشم فعالان را به لایحه‌ای بدوزد که سال‌ها است در مجلس خاک می‌خورد و حتی تصویب کلیات آن هم نتوانسته مجلس را به تصویب نهایی آن مجبور کند. طرحی که به گفته نامورمطلق از این‌رو می‌تواند به بهبود وضعیت بیمه‌ فعالان کمک کند که با تصویب این لایحه تقریبا دولت مجبور می‌شود که بخشی از کمبود اعتبار را جبران کند و سازمان میراث فرهنگی نیز می‌تواند بیمه گذاران جدید داشته باشد. در غیر این صورت مشکل بودجه بیمه همچنان پا برجا خواهد بود، همان طور که تا به امروز باقی مانده است و با مطرح شدن بودجه سال 97 صنایع دستی در لایحه ارائه شده دولت، امیدها برای گشایش این گره در نظر فعالان صنایع دستی به حداقل رسید.
سهم 70 میلیارد تومانی سازمان میراث از بدهی 700 میلیاردی
بهمن نامورمطلق، معاون صنایع سازمان میراث فرهنگی در این باره به «ابتکار» می‌گوید: «بودجه‌ای که در لایحه 97 برای صنایع دستی آمده است جزو بودجه بیمه نیست. بودجه بیمه را سازمان برنامه و بودجه در قسمتی متفاوت می‌بیند.» او درباره اقدامات این معاونت برای به سرانجام رسیدن بیمه‌های فعالان صنایع دستی می‌گوید: «گفت‌وگوهای خوبی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم ولی منتظریم تا از نظر عملیاتی نیز گشایش‌هایی ایجاد شود. وزارت کار بودجه متفاوتی را برای حق بیمه‌ فعالان صنایع دستی در نظر گرفته است که اگر اختصاص پیدا کند وضعیت بیمه سال آینده بهتر خواهد شد.»
گرچه نامورمطلق پیش از کسری سالانه بیمه صنایع دستی را 700 میلیارد تومانی عنوان کرده بود اما در این گفت‌وگو «700 میلیارد تومان را کل کسری بیمه‌گذاران صنایع دستی و فرش» می‌داند و می‌گوید: «تقریبا 10 درصد از کل کسری 700 میلیارد تومانی که برابر با 70 میلیارد تومان است به سازمان میراث فرهنگی مربوط می‌شود که وزارت کار باید آن را درخواست کند و ما نیز مستنداتی داریم که بتواند این کار را بکند.» معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی درباره جبران این کسری می‌گوید: «تا کنون این کسری بودجه جبران نشده و امیدواریم تا پایان امسال پرداخت شود.» امیدی که با توجه به شواهد به نظر می‌رسد به واقعیت بدل نشود. با این حال نامورمطلق معتقد است: «امسال نیز مجلس به دولت اخطار داده است که بدهکاری خود را بیشتر از آن نکند و تامین اجتماعی و وزارت کار به فکر آن هستند و امیدوار هستیم تا اعتبارات لازم را برای افراد جدید دریافت کنند و ما بتوانیم بیمه‌گذار جدید داشته باشیم.»
500 هزار نفر در صف بیمه
معاون صنایع دستی سازمان میراث گرچه خبر از وجود 500 هزار نفر بیمه‌گذار قالیباف و صنایع دستی در صف بیمه می‌دهد که فعالات صنایع دستی تنها 12 درصد آنها را شامل می‌شود و 88 درصد آنها را قالیبافانی که به احتمال زیاد باید بیمه خود را از طریق سازمان ذیربط پیگیری کنند اما تعدیل بیمه‌‌گذاران را راه‌حلی برای تسهیل اندک این درد می‌داند. اتفاقی که از سال پیش رقم خورده است. میرزالو، مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی اولین کسی بود که سال گذشته در گفت‌وگو با «ابتکار» از فراهم شدن شرایط بیمه برای برخی از فعالان صنایع دستی که امکان بیمه شدن نداشته‌اند، خبر داد و افزود: «ما لیستی شامل بیش از سه هزار نفر را آماده کرده‌ایم تا آنها را جایگزین فعالانی کنیم که ریزش کرده اند. به همین دلیل سامانه‌ای در بیمه تامین اجتماعی راه اندازی شده است که آنها بتوانند ثبت مجدد انجام دهند و این 3 هزار نفر را بتوانیم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهیم.»
میرزالو همچنین در رابطه با بندهایی که از طرح چندین ماده‌ای حذف شده، گفته است: «بندهایی که از این طرح حذف شده‌اند موضوعاتی هستند که برای دولت تعهدزا بوده‌اند و بار مالی برای دولت ایجاد می‌کرده‌اند. بنابراین نمایندگان مجلس راضی نیستند که این موضوع اتفاق بیفتد. به همین خاطر می‌گویند که دولت خودش باید یک لایحه به مجلس ارائه کند تا این اعتبارات را در بودجه سنوات سالیانه تخصیص دهد. برای همین است که برخی از مواد که برای دولت هزینه زا بوده جدا شده است.»
با این حال اما به نظر می‌رسد سرنوشت بیمه فعالان صنایع دستی نه تنها در دست نمایندگان مجلس بلکه در دست سازمان برنامه و بودجه کشور است و محمدباقر نوبخت تنها کسی است که می‌تواند بیش از هر کسی به داد صنایع دستی ایران برسد.
سایر اخبار این روزنامه
اسحاق جهانگیری: راهکار مقابله با ترامپ وحدت و راه اندازی گفت‌وگوی ملی است «ابتکار» از دلایل مواضع انتقادی حسن روحانی گزارش می دهد رئیس جمهوری مسئول یا منتقد؟ ریاست کمیته ملی المپیک، شغل جدید ابوالمشاغل جدید! صالحی امیری بدون رقیب رئیس شد علیرضا صدقی آن‌چه بر تهران گذشت «ابتکار» از دلایل ناچیز بودن سود واریزی سهام عدالت گزارش می دهد درباره آن 26600 تومان! درگیری مرزی میان هند و پاکستان 7 کشته و چندین زخمی برجای گذاشت جرقه های تکرار بحران میان هسته ای های شبه قاره برقراری بیمه 500 هزار نفر فعالان صنایع دستی به کجا رسید؟ بیمه صنایع دستی در پیچ و خم بوروکراسی واکنش وزارت خارجه به شایعات درباره سفر نفت‌کش ایرانی به مقصد کره شمالی مقصد نفت‌کش سانچی کره جنوبی بود به بهانه ٢۶ دی ماه، دلایل منتهی به خروج محمدرضا شاه از ایران بررسی شد روزی که «شاه رفت» «ابتکار» از تاثیر کمبود نزولات جوی بر روح و روان مردم گزارش می‌دهد اشک باران و اندوه برف بر چهره ایرانی ها عقب‌ماندگی تاریخی